Clkitzs a gyakorlatban - "porhints"- mentesen!
Bizonyra gyakran tallkoztl mr a kvetkez mondatokkal:
"Csak vgj bele!"
"Ha igazn akarod, akkor megteszel majd minden tled telhett."
"Kpzeld el azt, hogy a kislnyod egy sziklakiemelkedsbe kapaszkodva fggeszkedik egy mly szakadk felett. Csak abban az esetben mentheted t meg, ha a hnap vge eltt belptetsz a hlzatodba mg 3 j munkatrsat... Ugye meg fogod tallni azt a 3 szemlyt?"
"Amit az elmd kpes megalkotni, azt a tested meg fogja valstani, st mg annl is tbbet."
Tim Sales - egyik npszer amerikai hlzatpt szakrt - vlemnye szerint korbban ilyen, s a hozzjuk hasonl mondatok, igen rtkesek voltak a szmra. A legutols mondat pldul, az Amerikai Tengerszgyalogsgnl a bvrkpz kikpzseken vele egytt gyakorlatoz csapattrsainak a trikjra volt felrva. Volt olyan eset, hogy mr elkpzelhetetlennek tnt szmra, hogy kpes lesz mg megtenni nhny lpst, szni nhny karcsapst, amikor megpillantotta az eltte halad trsa trikjnak htn lv feliratot: "Amit az elmd kpes megalkotni, azt a tested meg fogja valstani, st mg annl is tbbet." Ebbl ert mertett s sikerlt megtennie a mg htra lv tvolsgot! gy ht, ez a mondat akkor (s azta is) rtket kpvisel a szmra.
DE A BUZDTS, EGYLTALN NEM HELYETTESTI A GYAKORLATI OKTATST.
Ahhoz, hogy az ember mg egy tovbbi kilomter lefutsra, vagy leszsra kpes legyen, nincsen szksg tbb tudsra. Csak a mr begyakorlott ismeretek folyamatos alkalmazsa ignyelt. Ez az a pont, amikor a cselekvsre sztnzsnek jn el az ideje. De a gyakorlati oktatst nem lehet cselekvsre sztnzssel behelyettesteni. Ha valaki nem tud szni s ahelyett, hogy megtantank t erre, csak buzdtssal, mondvn "Csinld csak!" - nem sok eredmnyre jutnnak vele. Fknt abban az esetben, ha csupn folyamatosan ttlenl nznk azt, hogy miknt vergdik az illet a vzben.
Megrtve a fenti sorokat, kpesnek kell lennnk
1. Egy clt magunknak pontosan kitzni (az ember nem szokott olyasmirt teljes erbedobssal hajtani, amit nem igazn akar elrni.)
2. Egy pontos tervet elkszteni a clunk megvalstsra.
3. Ezt a tervet pontosan meghatrozott feladatokra lebontani.
4. Ezeket a feladatokat pontosan meghatrozott mveletekre felosztani.
5. Preczen tszervezni az letnket annak rdekben, hogy ezeket a mveleteket sikerrel elvgezhessk. |
... mindez meghatrozza azt, hogy vagy hagyjuk magunkat sodrdni az letben, mint egy a tenger vizben nmagt kormnyozni kptelen medza, teljesen rbzva sorst a vzramlatok kiszmthatatlan rvnylsre... vagy ELDNTJK, HOGY MIT AKARUNK - s meg is szerezzk azt magunknak.
Ezutn megint elhatrozunk egy jabb dolgot, s azt is megszerezzk. Majd mg egyszer elhatrozunk egy j dolgot... s azt is megkapjuk. Egymst kveten tbbszr megismteljk ezt a mveletet, hogy elrjk azt, amit akarunk. Ezutn folytassuk ezt a cselekedetnket, de most mr egy olyan clt tzznk magunk el, ami egy kicsivel meghaladja a jelenlegi kpessgeinket, a bennnket segtk lehetsgeit s a krnyezeti adottsgainkat.
gy egy olyan szemlly vlhatunk, aki kpes lesz a Fldet egy jobb lettrr vltoztatni.
Annyi rtket jelentnk a Fldnk szmra, amennyivel kpesek vagyunk hozzjrulni annak gyarapodshoz. Egyb esetben csupn, annak adsai szmt gyaraptjuk.
Akkor visszatrve a clmeghatrozshoz, elmondhatjuk, hogy a clunk megvalstsa a kvetkez folyamat eredmnyeknt fog megtrtnni.
Miutn tszerveztk az letnket a kijellt mveletek vgrehajtshoz, s el is vgeztk azokat, eljutunk a kitztt feladataink sikeres megvalstshoz. A kitztt feladataink sikeres elvgzse, az elzleg meghatrozott tervnk megvalstst eredmnyezi. A megvalstott tervnk pedig, azt jelenti, hogy sikerlt elrnnk a kitztt clunkat!
A clkitzs folyamatnak ezzel fordtott sorrendet kell kvetnie.
A clmeghatrozs alatt valaminek a megszerzst, elsajttst, megtanulst, vagy valamiv vlst kell rteni. Az nem clkitzs, hogy "Naponta 10 idegen szemllyel fogok megismerkedni." - ez inkbb csak egy kitztt feladat, s nem tbb.
Clszer egy egyszer meghatrozssal lerni, hogy mit szeretnnk elrni. Mondjuk, hogy : "A clom az, hogy elrjem a Supervisor fokozatot a Marketing Tervben (jutalkrendszerben)."
Fontos "kellk" a hatrid meghatrozsa. Mondjuk: "Egy ven bell"
A hatrid nlkli clkitzs nem ms, mint csupn egy brnd.
Tbb cl kitzse esetn gyelni kell azok fontossg szerinti rangsorolsra, s egymsra plsre.
Segtsgnkre lehet ebben a kvetkez monds: " Brmit megszerezhetsz magadnak, amit csak akarsz, csak nem egyszerre az egszet."
J TANCS:
A clkitzseinket nem ajnlott az rasztalunknl lve, a szoksos munkahelyi krnyezetnkben elksztennk. Nagy a valsznsge annak, hogy ott ugyanis szmos befejezetlen munknkra utal figyelemelvon trgyat fogunk tallni, ami megnehezti a feladatunk eredmnyes elvgzst. (Pl. A szmtgpnk spolssal jelzi egy jabb e-mail megrkezst, vagy pedig, vratlanul megszlal a telefonkszlknk...) Ajnlatos inkbb kimenni a szabadba, vagy ms kedvenc helynkre flrevonulni.
|
A CLUNK megvalstsra egy tervet fogunk majd kszteni. Ennek nem szksges tlzottan rszletesnek lennie, elegend egy ltalnosan megfogalmazott elkpzels.
Ezt kveten a tervnket konkrt feladatokra bontjuk, amelyek elvgzse, garantlja a terv megvalsulst.
A feladatok olyan mveletekre bontandk, amelyek kt rnl rvidebb idtartamon bell elvgezhetk.
Fontos lps egy -egy kategria megfogalmazsa sorn a visszaellenrzs elvgzse. Tegyk fel mindig a krdst, Ennek a tervnek / feladatnak / mveletnek az elvgzse valban elsegti-e az adott clkitzs / terv / feladat hibtlan megvalstst. Amennyiben a vlasz: Nem. Akkor trjnk a tmra vissza, s fogalmazzuk meg azt jbl.
Fontos elfelttele a clunk elrsnek a fegyelmezett vgrehajts. A FEGYELEM nem ms, mint meghozni egy dntst, s a ksbbiekben ugyanezt a dntsnket tbbszr is megismtelni.
Gyengesgre vall az, ha nem vagyunk kpesek az nmagunknak tett gretnket betartani. Ilyenkor csaldst okozunk sajt magunknak. Sokan ezt a helyzetet gy oldjk meg, hogy tbb nem tesznek semmilyen fogadalmat. gy megkmlik nmagukat az esetleges csaldstl. Az jvi fogykrk esetben is gyakran szokott ez elfordulni.
Segtsgnkre lehet az, ha a fogadalmunkat berjuk a hatridnaplnkba, s felsoroljuk a naponknt elvgzend feladatainkat is, amik ennek a clunknak az elrst szolgljk.
Nzzk akkor most meg egy PLDA segtsgvel, hogyan is kell egy clkitzst a gyakorlatban megvalstanunk.
Tegyk fel eldntttk, hogy: Megtanulunk gitrozni! (CL)
Mit kell tennnk ehhez?
TERV:
1. Szerezni kell egy gitrt! (FELADAT)
2. El kell sajttani a gitrozs alapfogsait! (FELADAT)
3. Idt kell szaktani a gitrozsra (pl. naponta 20 percet)! (FELADAT)
MVELETEK:
1. Gitr megszerzse rdekben:
1.a Tjkozdom az interneten a gitrfajtkrl, rakrl.
1.b Konzultlok a gitrozni tud bartaimmal ismerseimmel
1.c Kivlasztom, hogy hol, kitl fogom megvenni a gitrt.
Eredmny: Megvsrolom a gitrt.
2. Gitrozs alapfogsainak elsajttsa rdekben:
2.a Megkrem az egyik bartomat / ismersmet, hogy tantson meg gitron jtszani.
2.b Telefonknyvben / interneten keresek egy raad gitrtanrt magamnak.
2.c Telefonon felhvok hangszerboltokat, s ajnlst krek tlk raad gitrtanrokra, a telefonszmuk megadsval.
Eredmny: Lesz egy gitrtanrom
3. Gitron val gyakorlshoz szabadid megteremtse rdekben:
3.a Elveszem a hatridnaplmat s bejellm, hogy mely napokon, mikor nylik alkalmam 20 perces gyakorlsra.
3.b tcsoportostom az elfoglaltsgaimat, hogy a gitrrkra el tudjak majd rendszeresen menni.
Eredmny: Megteremtettem a naponknti 20 perces gitrgyakorlshoz szksges szabadidt.
Ez egy mintnak tekinthet sszellts, amit mindenki a sajt ignynek megfelelen "testre szabhat".
J TANCS:
Mi a teend, ha az ember elakad a mveletek vgrehajtsa kzben?
Az ember ilyenkor ltalban kikapcsoldik, iszik egy pohr vizet, relaxl, zuhanyozik egyet, vagy zent hallgat. Van aki ebben az esetben "bedobja a trlkzt" s feladja az egszet.
Sokat r ekkor egy mentorral - szemlyes tancsadval - trtn konzultci.
|
Akkor most mr nincs ms htra mint, hogy - tudod - kikeresni egy csendes nyugodt - alkotsra inspirl - helyet, elvenni nhny tiszta paprlapot s egy tollat. Persze egy csinos kis fzet, vagy napl is megteszi, s hozz lehet kezdeni a clkitzseid megfogalmazshoz!
"A rvidtvon jelentkez hibk kijavtgatsa helyett a hossztv eredmnyek irnti elktelezettsget vlasztani, legalbb annyira fontos cselekedet,
mint az letnk sorn brmelyik dntsnk meghozatala."
(Anthony Robbins)