Szellemi termkforgalmazs
Az elz szzadban a hres vagyonteremtk nagy rsze a termkek ellltsa rvn tett szert gazdagsgra. A szzad utols vtizedeiben viszont mr azok tntek ki, akik a termkek forgalmazsban voltak kivlak.
Ennek oka abban kereshet, hogy termkgyrtsban maximlisan sikerlt megvalstani a technolgiai fejlds nyjtotta elnyk optimlis kihasznlst.
Nzznk egy pldt: Egy, a mlt szzad kzepn gyrtott termknek az eladsi rt vegyk 100 Ft-nak. Ebbl az sszegbl 70%-ot az ellltsi kltsg tett ki, s a maradk 30% fedezte a termkforgalmazst.
A fejlett gyrtsi technolgik, anyagtakarkossgi eljrsok alkalmazsa, s a termels olcs munkaervel rendelkez orszgokba trtn kihelyezse rvn, az arnyok megfordultak. Az eladsi r 30%-a elegend a termk ellltsra, s 70% jut a forgalmazsra.
risi tartalk maradt mg a termkek forgalmazsra fordtott kltsgekben. (Mr nem az volt a sikeres termk elllt cg, amelyik a legjobb egrfogt volt kpes elkszteni, hanem az, amelyik a legtbbet tudott abbl el is adni.) Az ok a cscstechnika termkforgalmazsban val szleskr alkalmazsnak lass trhdtsban keresend.
A kzelmltban - fknt az Internet hasznlatnak elterjedst kveten - a termkforgalmazs terletn j vagyonteremtk bukkantak fel (pl. Jeff Bezos az Amazon.com cgnl).
Ha kzelebbrl vizsgljuk meg a jelensget, megllapthatjuk, hogy napjainkban a termkforgalmazs terletn is gyors vltozsok vannak folyamatban. Maga az rtkests is, kt jl megklnbztethet f tevkenysgre bonthat szt:
-
A fogyasztk kiokostsa, tjkoztatsa s figyelemfelkeltse a szmukra elnyket biztost, jonnan megjelen termkek s szolgltatsok irnt (szellemi termkforgalmazs).
-
A termkek fizikai eljuttatsa a fogyasztkhoz (fizikai termkforgalmazs).
Ma mr az egyik legjobban fizetett tevkenysgg kezd vlni a fogyasztk s gyfelek tjkoztatsa, azokrl az j termkekrl s szolgltatsokrl, amelyekrl mg nem szereztek sehonnan sem tudomst.
rdemes megemlteni, hogy a XIX. szzadot megelz idkben a vndorkeresked idejnek jelents rszt a termkei bemutatsa s hasznlatnak elmagyarzsa tette ki. A kvetkez szzadban a boltosokra hrult ez a feladat. A mlt szzadban pedig az ruhzaktl s a boltoktl a tmegkommunikcis eszkzk tvettk a termkforgalmazs nlklzhetetlen hrviv, felvilgost funkcijt.
Ennek eredmnyeknt aztn, az utbbi 30 vben elllt az a helyzet, hogy sok esetben a vev jobban ismerte a megvsroland termket, mint maga az elad.
A termkek kiszlltsi, a fogyasztkhoz trtn kzvetlen eljuttatsi mdjaiban (klnfle direkt rtkestsi mdszerek) bekvetkezett pozitv vltozs eredmnyeknt a termkek fizikai forgalmazsi kltsgei az ellltsihoz hasonl minimlis szintre cskkentek.
Ignybe vehet mr haznkban is a fizikai termkforgalmazs leghatkonyabb formja, az Internet kereskedelem (e-business). Ha a szmtgpnk kpernyjn kivlasztjuk a neknk megfelel rt, nhny napon bell a poststl, vagy a szllt cg alkalmazottjtl hitelkrtys, illetve kszpnzfizets ellenben mr t is vehetjk azt.
Az itthoni Internet ruhzak brmikor kiprblhatk (pl. www.vebso.hu, www.fotexnet.hu, stb.), s a vsrlk szmra egyidejleg id-, s pnzmegtakartst is lehetv tesznek.
A fentiekbl kvetkezik, hogy ma mr a termkrban a legnagyobb kltsghnyadot a kutats-fejlesztsi s a szellemi forgalmazsi kltsgek alkotjk, szemben az elllts s a termkeknek a gyrttl a fogyaszthoz trtn eljuttatst kpez, fizikai termkforgalmazs alacsony kltsgeivel.
A szellemi termkforgalmazsban rejl anyagi lehetsgek kiaknzsa, nagyon gretes jvedelemszerzsi lehetsget teremthet az j tpus szabad vllalkozsok tulajdonosai szmra.
Az nyilvnval, hogy a fogyasztk szemlyre szabott tjkoztatst, illetve "kiokostst" egy mg ismeretlen termkfajtra, a hagyomnyos jsg-, rdi- s TV-reklmokkal nem lehet sikerrel megoldani.
Hnyszor tallkozik az ember a nagy "eladterek" rufeltlt targoncs alkalmazottaival, akiknek fogalmuk sincs a polcokra ltaluk kirakott termkek elnyeirl, sajtossgairl...
j jvedelemszerzsi lehetsget teremt az gynevezett "intelligens termkek" (megolds = termk + szolgltats) forgalmazsa, melyek hasznlathoz szorosan ktdik egy szemlyre szabott tancsadi szolgltats is.
Egy jfajta rtkest szakembercsoport kpzdse van folyamatban, akik nem csupn forgalmazi, hanem lelkes fogyaszti, s hasznos felhasznlsi tapasztalatokkal rendelkez tancsadi is egyben, a fogyasztk szmra jelenleg mg ismeretlen termkeknek. Emellett olyan szemlyisgjegyekkel is rendelkeznek, hogy - optimista, pozitv belltottsguknak ksznheten - a krnyezetkben lk szmra mindig szvesen ltottak, s a j hrek, rdekes j informcik biztos forrst jelentik.
Amg egy kpmagnetofont a vsrlk egy hasznlati utasts alapjn gy-ahogy be tudnak - az alapfunkcik szintjn - lltani, de nem ilyen egyszer a helyzet, mondjuk a tpllkkiegszt ksztmnyek alkalmazsa esetn. Pldul az emberi szervezet optimlis mkdsnek biztostsa rdekben, clszer a kezdeti tapasztalatok kirtkelse, s az annak megfelel egyni adagolsi arnyok meghatrozsa.
A laksukban szmtgp httrrel rendelkez szemlyes marketing tancsadk - a trzsfogyasztik adatbzisban elraktrozott informciikra tmaszkodva - gyfeleik szmra idelisan testre szabott ajnlatokat kszthetnek.
gy kapcsoldik ssze a cscstechnika a megklnbztetett, egynre szabott s figyelmes bnsmddal, amire a mai fogyasztk annyira ki
vannak hezve. A konkurencia szmra megkzelthetetlen trzsvsrlk ellltsra ennl jobb recept ma mg nem ismert.
Nem vletlen, hogy azok a kapcsolati marketinges cgek tudnak dinamikus fejldst felmutatni, amelyek olyan termkekkel foglalkoznak, amelyekhez minl szlesebb kr szolgltats kapcsolhat. A jl kpzett termkforgalmazik rvn ezt a helyzetket igyekeznek is kihasznlni.
A tvmunka szellemi termkforgalmazsban trtn alkalmazhatsgnak ksznheten, mg rcskkent hats is bekvetkezhet.
Megjegyzs: A szellemi termkforgalmazs kifejezs NEM TVESZTEND SSZE a szellemi termkek (pl. szoftverek) forgalmazsval!
(Az oldalt Paul Zane Pilzer: "The next trillion" cm knyve alapjn Kajrik Bla ksztette)
|