A tvmunka jelenti az informcis trsadalom egyik j foglalkoztatsi lehetsgt. A hivatalosan precz - a Nemzetkzi Munkagyi Szervezet (ILO) - megfogalmazsa szerint tvmunka az a tevkenysg,
- amit a dolgoz a sajt otthonban, vagy a cgtl kln elhelyezked irodban vgez, s
- ami szmtgp-hasznlatot ignyel, illetve
- amelyhez on-line kapcsolatban kell llni a munkaadval.
A fenti felttelek azonban igen szk krben hzzk meg a tvmunka hatrait. A szakemberek szmos orszgban msknt hatrozzk meg ezt a tevkenysget.
Leginkbb a tipikus tvmunkakrk felsorolsval lehet rzkeltetni, hogy mirl is van itt sz. A tvmunkakrbe sorolhat leggyakoribb foglalkozsok: jsgrk, kutatk, programozk, honlapszerkesztk, tervezmrnkk, mszaki rajzolk, grafikusok, knyvelk, adatbzis-felelsk, piackutatk, tvoktatk, irodai adminisztrtorok s fordtk.
Annak ellenre, hogy a nemzetkzi trendeknek megfelelen haznkban is egyre nagyobb lehetsgek nylnak e rugalmas foglalkoztatsi forma eltt, a hazai, klasszikus rtelemben vett tvmunksok szma csupn nhny ezres nagysgrendben mrhet.
Ha azonban szlesebb rtelemben fogjuk fel ezt a foglalkoztatsi formt, s belertjk az gynevezett "bedolgozkat" is, akkor mr ms a helyzet.
A legegyszerbb megfogalmazs szerint a tvmunka nem ms, mint az otthon vgzett munka.
Leginkbb a bedolgozkhoz hasonlthat azoknak a tvmunksoknak a tevkenysge, akik egy rszfeladatot, vagy akr egy komplett problmt is kpesek otthon a laksukbl - a modern kommunikcis eszkzk nyjtotta lehetsgeket kihasznlva - megoldani. Az olyan hinyszakmban, mint a KAPCSOLATI MARKETING (testre szabott, az egyn ignyeknek megfelel tancsads, gyfl tjkoztats) - ami a nagyvllalatok szmra ma is nehezen megoldhat feladatnak ltszik - j lehetsg nylik a tvmunka elnyeinek kihasznlsra.
A korszer informatikai httrrel rendelkez cgek a fogyasztk tjkoztatst igyekeznek az automatizls (hangposta s a honlapok GYIK - Gyakori Krdsek - rovatai) nyjtotta, szemlytelen mdszerekkel gy-ahogy megoldani.
A modern informatikai eszkzk (Internet, ISDN, ADSL telefonvonalak, mobil telefonok, szemlyi szmtgpek) lakossg krben trtn fokozatos elterjedse, megteremti a felttelt annak, hogy az egynek, a termkek s szolgltatsok forgalmazsnak ltelemt alkot, reklm- s marketing tevkenysget akr a sajt otthonukbl is vgezhessk. Sokkal hatkonyabban s testre szabottabban tehetik mindezt, mint a hagyomnyos tmegmdia klnfle s egyre kltsgesebb formi.
A fogyasztk figyelemt kihasznl, divatjamlt - leginkbb a TV ltal elszeretettel alkalmazott - figyelemelvon - marketing helyett mindinkbb a kvncsisgot felbreszt, az ingyenes tjkoztatst ignyl, az Internet rvn knnyen megvalsthat, az rdekld beleegyezsn alapul - megenged - marketing tevkenysg kerl eltrbe.
A termkek s szolgltatsok npszerstse gy mg eredmnyesebb vlik, hiszen az otthonukban dolgoz tvmunksok a sajt haszontapasztalatukkal hitelestett informciikat teszik kzz.
k hajlandk arra, hogy hatkony, figyelemkelt s bizalompt technikkat elsajttva, kreativitsukat kamatoztatva, tudatosan bvtsk az ismerseik krt (hlzatt). Ezltal sokkal hitelesebben kpesek kzvetteni, a termkek s szolgltatsok ignybevtelt fontolgat fogyasztk fel, a vsrli dnts elksztst szolgl fontos informcikat.
A tvmunkban vgzett ajnl marketing tevkenysg elnyeit tovbb fokozza, a minden keresked lmt jelent trzsvsrlk megszerzse tern feltrul nagy lehetsg, ami a szemlyes kapcsolattarts sajtos jellegbl addik.
Az otthonbl ezt a munkt rszmunkaidben, vagy sajt vllalkozsban jutalkrt vgz tvmunks, sokkal inkbb alkalmas az egynre szabott ajnlatok kidolgozsra s tovbbtsra, mint a csupn fizetsrt dolgoz alkalmazott. Az elbbi, a tevkenysgbe a teljes energijt, intelligencijt s lelkesedst (kzvetlen haszonrt sajt magnak dolgozik...) is beleadva, knnyen szrevehet, tbbletrtket kpes a termkekhez hozzadni - sajt, kedvez felhasznli tapasztalatainak tadsval - tovbb fokozva ezltal, a fogyasztnl jelentkez haszon mrtkt.
A XXI. szzad leggretesebb szabad vllalkozsban dolgoz tvmunks, nem csupn npszerst, ajnl (marketing) tevkenysget folytathat az t tmogat "anyavllalata" szmra. Ezen kvl mg emberi erforrs gazdlkod "fejvadsz" feladatkrt is elltva, tvmunkatrsakat is toborozhat a cge rszre.Teht munkalehetsget is teremthet az ehhez a szakmhoz kedvet rzk szmra.
Mindezrt a munkrt s a frissen toborzott partner-munkatrsai betantsrt - ami tvoktats keretben is trtnhet - a vllalattl tovbbi jvedelemben rszesl.
A belp j partner-munkatrsak nem lesznek sem a tmogat cg, sem pedig a toborzst vgz hlzatpt munkatrs (szemlyes tancsad) alkalmazottai. Csupn partneri kapcsolatba kerlnek egymssal.
Az "anyavllalattal" egy termkforgalmazsi megllapodst rnak al, amely arra jogostja fel ket, hogy a cg termkeit-szolgltatsait ajnljk az rgi s j ismerseiknek, s ezrt cserbe jutalkot kapjanak. Az Interneten trtn rendels esetn (tvvezrelt rtkests), a cg kzvetlenl juttatja el a termkeket a fogyasztkhoz.
sszefoglalva elmondhat, hogy az informcis trsadalom korszer szabadvllalkozsa keretben dolgoz tvmunks, az albbi tevkenysgeket vgzi:
- Otthonbl kapcsolatot tart fenn a tvoli (akr a tengerentlon lv) cg kzpontjval, s szmra ajnl, npszerst reklm-tevkenysget vgez (sajt honlapja, e-mail, vagy telefon segtsgvel). Eredmnyes munkja esetn, ha a fogyaszt vsrol a cgtl (a vsrls nem csupn itthon, hanem klfldn is megtrtnhet!) a tvmunkst jutalk illeti meg.
- Ugyancsak otthonrl trtnik a kapcsolattarts az gyfelekkel s a partner-munkatrsakkal is.
A tvmunks rszrl egy szolgltats (szellemi termkforgalmazs) valsul meg a vllalat szmra. A teljestmny eredmnyessgnek mrsre pedig,- megfelel internetes ifrastruktra meglte esetben - a cg rtkestsi helyn kerl sor a tvmunks jelenlte nlkl. A tevkenysggel kapcsolatos adminisztrcit is a vllalat a sajt kzpontjban vgzi el.
Ajnlott cikk: A tvmunka fl egszsg
Forrs: Kajrik Bla