A távmunka jelenti az információs társadalom egyik új foglalkoztatási lehetőségét. A hivatalosan precíz - a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) - megfogalmazása szerint távmunka az a tevékenység,
- amit a dolgozó a saját otthonában, vagy a cégtől külön elhelyezkedő irodában végez, és
- ami számítógép-használatot igényel, illetve
- amelyhez on-line kapcsolatban kell állni a munkaadóval.
A fenti feltételek azonban igen szűk körben húzzák meg a távmunka határait. A szakemberek számos országban másként határozzák meg ezt a tevékenységet.
Leginkább a tipikus távmunkakörök felsorolásával lehet érzékeltetni, hogy miről is van itt szó. A távmunkakörbe sorolható leggyakoribb foglalkozások: Újságírók, kutatók, programozók, honlapszerkesztők, tervezőmérnökök, műszaki rajzolók, grafikusok, könyvelők, adatbázis-felelősök, piackutatók, távoktatók, irodai adminisztrátorok és fordítók.
Annak ellenére, hogy a nemzetközi trendeknek megfelelően hazánkban is egyre nagyobb lehetőségek nyílnak e rugalmas foglalkoztatási forma előtt, a hazai, klasszikus értelemben vett távmunkások száma csupán néhány ezres nagyságrendben mérhető.
Ha azonban szélesebb értelemben fogjuk fel ezt a foglalkoztatási formát, és beleértjük az úgynevezett "bedolgozókat" is, akkor már más a helyzet.
A legegyszerűbb megfogalmazás szerint a távmunka nem más, mint az otthon végzett munka.
Leginkább a bedolgozókhoz hasonlítható azoknak a távmunkásoknak a tevékenysége, akik egy részfeladatot, vagy akár egy komplett problémát is képesek otthon a lakásukból - a modern kommunikációs eszközök nyújtotta lehetőségeket kihasználva - megoldani. Az olyan hiányszakmában, mint a KAPCSOLATI MARKETING (testre szabott, az egyén igényeknek megfelelő tanácsadás, ügyfél tájékoztatás) - ami a nagyvállalatok számára ma is nehezen megoldható feladatnak látszik - új lehetőség nyílik a távmunka előnyeinek kihasználására.
A korszerű informatikai háttérrel rendelkező cégek a fogyasztók tájékoztatását igyekeznek az automatizálás (hangposta és a honlapok GYIK - Gyakori Kérdések - rovatai) nyújtotta, személytelen módszerekkel úgy-ahogy megoldani.
A modern informatikai eszközök (Internet, ISDN, ADSL telefonvonalak, mobil telefonok, személyi számítógépek) lakosság körében történő fokozatos elterjedése, megteremti a feltételét annak, hogy az egyének, a termékek és szolgáltatások forgalmazásának lételemét alkotó, reklám- és marketing tevékenységet akár a saját otthonukból is végezhessék. Sokkal hatékonyabban és testre szabottabban tehetik mindezt, mint a hagyományos tömegmédia különféle és egyre költségesebb formái.
A fogyasztók figyelemét kihasználó, divatjamúlt - leginkább a TV által előszeretettel alkalmazott - figyelemelvonó - marketing helyett mindinkább a kíváncsiságot felébresztő, az ingyenes tájékoztatást igénylő, az Internet révén könnyen megvalósítható, az érdeklődő beleegyezésén alapuló - megengedő - marketing tevékenység kerül előtérbe.
A termékek és szolgáltatások népszerűsítése így még eredményesebbé válik, hiszen az otthonukban dolgozó távmunkások a saját haszontapasztalatukkal hitelesített információikat teszik közzé.
Ők hajlandók arra, hogy hatékony, figyelemkeltő és bizalomépítő technikákat elsajátítva, kreativitásukat kamatoztatva, tudatosan bővítsék az ismerőseik körét (hálózatát). Ezáltal sokkal hitelesebben képesek közvetíteni, a termékek és szolgáltatások igénybevételét fontolgató fogyasztók felé, a vásárlói döntés előkészítését szolgáló fontos információkat.
A távmunkában végzett ajánló marketing tevékenység előnyeit tovább fokozza, a minden kereskedő álmát jelentő törzsvásárlók megszerzése terén feltáruló nagy lehetőség, ami a személyes kapcsolattartás sajátos jellegéből adódik.
Az otthonából ezt a munkát részmunkaidőben, vagy saját vállalkozásban jutalékért végző távmunkás, sokkal inkább alkalmas az egyénre szabott ajánlatok kidolgozására és továbbítására, mint a csupán fizetésért dolgozó alkalmazott. Az előbbi, a tevékenységébe a teljes energiáját, intelligenciáját és lelkesedését (közvetlen haszonért saját magának dolgozik...) is beleadva, könnyen észrevehető, többletértéket képes a termékekhez hozzáadni - saját, kedvező felhasználói tapasztalatainak átadásával - tovább fokozva ezáltal, a fogyasztónál jelentkező haszon mértékét.
A XXI. század legígéretesebb szabad vállalkozásában dolgozó távmunkás, nem csupán népszerűsítő, ajánló (marketing) tevékenységet folytathat az őt támogató "anyavállalata" számára. Ezen kívül még emberi erőforrás gazdálkodó "fejvadász" feladatkört is ellátva, távmunkatársakat is toborozhat a cége részére.Tehát munkalehetőséget is teremthet az ehhez a szakmához kedvet érzők számára.
Mindezért a munkáért és a frissen toborzott partner-munkatársai betanításáért - ami távoktatás keretében is történhet - a vállalatától további jövedelemben részesül.
A belépő új partner-munkatársak nem lesznek sem a támogató cég, sem pedig a toborzást végző hálózatépítő munkatárs (személyes tanácsadó) alkalmazottai. Csupán partneri kapcsolatba kerülnek egymással.
Az "anyavállalattal" egy termékforgalmazási megállapodást írnak alá, amely arra jogosítja fel őket, hogy a cég termékeit-szolgáltatásait ajánlják az régi és új ismerőseiknek, és ezért cserébe jutalékot kapjanak. Az Interneten történő rendelés esetén (távvezérelt értékesítés), a cég közvetlenül juttatja el a termékeket a fogyasztókhoz.
Összefoglalva elmondható, hogy az információs társadalom korszerű szabadvállalkozása keretében dolgozó távmunkás, az alábbi tevékenységeket végzi:
- Otthonából kapcsolatot tart fenn a távoli (akár a tengerentúlon lévő) cég központjával, és számára ajánló, népszerűsítő reklám-tevékenységet végez (saját honlapja, e-mail, vagy telefon segítségével). Eredményes munkája esetén, ha a fogyasztó vásárol a cégtől (a vásárlás nem csupán itthon, hanem külföldön is megtörténhet!) a távmunkást jutalék illeti meg.
- Ugyancsak otthonról történik a kapcsolattartás az ügyfelekkel és a partner-munkatársakkal is.
A távmunkás részéről egy szolgáltatás (szellemi termékforgalmazás) valósul meg a vállalat számára. A teljesítmény eredményességének mérésére pedig,- megfelelő internetes ifrastruktúra megléte esetében - a cég értékesítési helyén kerül sor a távmunkás jelenléte nélkül. A tevékenységgel kapcsolatos adminisztrációt is a vállalat a saját központjában végzi el.
Ajánlott cikk: A távmunka fél egészség
Forrás: Kajárik Béla